Trenger dere noen gode tips før dere setter i gang med aktivitet på arbeidsplassen?
1. Hva har gjengen på jobb lyst til å gjøre? Ta en kartlegging med f.eks. et enkelt spørreskjema og finn det ut. Vet du hva de vil ha, er det mye større sjans for å treffe blink.
2. Erfaring viser at personer som brenner for en eller flere aktiviteter lønner seg å ha med på laget. La de gå i front og skape engasjement.
3. Dann et bedriftsidrettslag.Da får dere satt aktiviteten i system, noe som gjør det enklere for bedriften å støtte bedriftsidrettslagets aktiviteter.
4. Få med sjefen på laget. Ved at sjefen framsnakker, er i front av aktiviteten eller blir med har dere større sjans for å lykkes.
5. Lag et årshjul med aktiviteter. Det trenger ikke være så mange aktiviteter, bare at det er kontinuitet i det og så folk vet hva som kommer.
6. Det er mer verdifullt å legge til rette for aktiviteter ansatte gjør sammen, enn å gi støtte til individuelle treningskort.
7. Kommunikasjon: Hvordan skal vi få informasjon om aktivitetene ut til arbeidstakerne. For noen fungerer e-post, for andre er det intranett som gjelder. Mange har suksess med egen facebookside, mens andre liker gode gammelsdagse plakater. Hva som passer deres bedrift må dere teste ut selv.
8. Mikropauser med aktivitet i arbeidstiden gir et viktig avbrekk, øker energinivået og bidrar til bedre konsentrasjon gjennom dagen.
9. Etter aktivitetene: Hvordan snakker dere om aktivitetene? ¨Det kom bare 11 stk¨ eller ¨vi hadde det fantastisk gøy, du må være med neste gang¨.